donderdag 28 oktober 2010

De zevende Culturele Woensdag! (27-10-2010)

Om te beginnen hebben we allemaal een week lang afval verzameld, die we gister mee naar school moesten nemen. We verzamelden gisteren in de collegezaal (203), daar kregen we een inleiding op het begrip: duurzaamheid. Daarna werden we ingedeeld in groepjes van 3 en moesten we een aantal vragen beantwoorden, op een A3tje schrijven en ophangen aan de muur. De vragen waren:

Met betrekking tot duurzaamheid:
Wat is onzin? Mc Donalds maakt reclame over duurzaamheid, Shell V-power Diesel, het meerendeel van de keurmerken hebben geen betekenis meer.
Wat is interessant? Zonnepanelen Lowlands, LED-verlichting, auto's op waterstof/accu's, magneettrein Japan.
Wat kun je bijdragen als ontwerper? Materialen uit de omgeving, natuurlijke materialen gebruiken, weten waar je producten vandaan komen.
















Daarna gingen we aan de slag met ons eigen afval. De opdracht was orden je afval zodat je opvallende dingen extra accentueert en duidelijk wordt dat dit jouw afval is. Orden dus op verschillende manieren! Ik heb geordend op kleur, volume, genot, tijd, en materiaal (niet op foto).

Geordend op kleur!













Geordend op volume!













Geordend van lekker naar minder lekker!













Geordend van 's ochtends naar 's avonds!













Dit is om te laten zien hoe schadelijk afval is.














Voor de 2e opdracht hebben we al het afval verzameld en op een hoop gegooid! Wij waren daar de hele tijd in het lokaal aanwezig, en we zagen de berg groeien tot:
















Daarna kregen we de opdracht om uit al het afval een bepaald thema te zoeken met een groep mensen. Zoals: een bepaalde kleur, al het doorzichtige pastic, alle duurzame/gezonde/natuurlijke producten, en wij gingen alle Italiaanse producten zoeken. Toen Wim uit was gesproken, dook iedereen in het afval!

Aanvallen!














Verzameling Italia!


















Met het gevonden afval moesten we het thema uitbeelden waarnaar je had gezocht. We hadden ideeen als: pizza maken, italie maken, vlag maken, enz. Uit eindelijk hebben we een combinatie gemaakt van Italie en de vlag. Daarvoor hebben we van ons afval alle groene, witte en rode stukjes uitgezocht en uitgeknipt. De dikkere producten zoals blikken soep/saus en flessen wijn/saus hebben we gebruikt als bergen (op de plekken waar in Italie de bergen te vinden zijn).

Eindresultaat!

woensdag 13 oktober 2010

De zesde culturele woensdag! (13-10-2010)

De laatste culturele woensdag van dit blog alweer! Vandaag was de opdracht om een woord uit te beelden, 1x op school en 1x op een aangewezen plek in Utrecht. Ik en mijn groepje kregen het woord: mogelijkheid! In het begin hadden we eigenlijk weinig idee van wat nou precies de bedoeling was. Dus zijn we gaan brainstormen: kiezen, opties, toekomst, dilemma, vrijheid, onbegrensd... enzovoort. Toen zijn we na gaan denken hoe we dit uit kunnen beelden. Ons idee was om verschillende wegen in beeld te brengen die je kunt kiezen (mogelijke richtingen). Dit hebben we voorgelegd aan Rob en toen zijn we aan de slag gegaan. Dit hebben we eerst op school gedaan:

































Daarna zijn we mogelijkheden gaan zoeken bij de Leidsche Rijn:

Mogelijke richtingen om te fietsen












Mogelijke richtingen/plaatsen om naartoe te rijden.












Mogelijkheden om te parkeren.












Mogelijke richtingen/plaatsen om naartoe te rijden.













Ik vond het heel leuk om te zien wat andere groepjes gedaan hebben. Doordat de opdracht nogal onduidelijk was, heeft ieder groepje het op zijn eigen manier geïnterpreteerd en uitgevoerd. Daardoor ontstonden er totaal andere oplossingen!

woensdag 6 oktober 2010

De vijfde culturele woensdag! (6-10-2010)

Beeld Hal Werk

1a. Wat is het tentoonstellingsconcept van Beeldhalwerk en hoe ervaar je dit.
De kunstenaars zijn niet gebonden aan een medium, een materiaal of een manier, wat deze werken met elkaar verbindt is de plaats die zij innemen. Het bezet de plaats en gebruikt het materiaal ruimtelijk. Het is leuk dat de werken vlak bij elkaar hangen, liggen of staan en dat je er echt tussendoor moet lopen.

1b. Zou je het zelf ook zo doen?
Het is wel leuk omdat je zo de kunstwerken van heel dicht bij ervaart. Je bent er bijna onderdeel van. Maar ik zou het zelf denk ik niet zo doen. Ik zou het denk ik iets ordelijker inrichten en in een minder duidelijke ruimte, omdat zo de omgeving de aandacht van het kunstwerk wegneemt.
















De Nieuwe Kerk

2a. Hoe ervaar je ruimtelijkheid van het werk van Krijn de Koning?
Het is leuk dat je daadwerkelijk in het werk kunt en dat alle muren een andere felle kleur hebben. Het zijn allemaal verschillende kamertjes waar je van boven in kunt kijken en verschillende afgebakende ruimtes ziet. Door de raampjes en deuren binnen ontstaan leuke doorkijkjes.

2b. Hoe ervaar je nu de kerk, nu je op 5 m hoogte kunt lopen?
Op deze hoogte ervaar je de kerk op een hele andere manier omdat je andere perspectieven krijgt, die je normaal niet ziet. De ramen (glas in lood) komen op ooghoogte, het plafond komt dichterbij en de preekstoel (kansel) zie je op gelijke hoogte en van dichtbij evenals het orgel.

2c. Hoe ervaar je de kerk erna als je weer beneden staat?
Als je weer beneden bent lijkt het of de kerk gesloten hoort te zijn. Hij staat helemaal in de stijgers, het lijkt of hij verbouwd/gerestaureerd wordt.























Het Stedelijk Museum

3a. Hoe verhoud de nieuwe ingang zich met het oude Stedelijke Museum?
De verhouding van oud en nieuw is wel duidelijk zichtbaar. Maar het verschil wordt kleiner doordat alles wit is en de ingang van glas. De rondingen van de deuren hebben ze terug laten komen op het glas waardoor het één geheel wordt.

3b. Geeft het een extra stimulans om binnen te gaan?
Het oogt heel modern en ik vind de combinatie van oud en nieuw heel mooi. En het is een hele grote, hoge ruimte dat zorgt mede oor een stimulans om naar binnen te gaan.

3c. Geeft het een extra gewicht aan de collectie?
Door de grote, hoge, witte ruimtes komt de kunst extra duidelijk naar voren en valt het extra op. Bovendien zie je ook hier vaak weer het verschil tussen het oude gebouw en de moderne kunst.


woensdag 29 september 2010

De vierde culturele woensdag! (29-09-2010)

Deze week gingen we naar het Kröller Müller Museum. Om daar te komen moest ik met de fiets dan met meerdere treinen en bussen en weer met de fiets door de Hoge Veluwe naar het Museum. Daar gingen we verzamelen op het Rietveld paviljoen. Daarna mochten we tot 1 uur door de beeldentuin wandelen. We moesten een aantal dingen gaan bekijken. De bedoeling was dat we daarvan 3 kunstenaars uitkozen waar we nog wat over opzochten. De mijne zijn:








Jardin d’émail, 1974
Jean Dubuffet (Le Havre, 31 juli 1901 - Parijs, 12 mei 1985) was een Frans kunstenaar die onder andere grote beeldhouwwerken maakte. Hij staat bekend als de propagandist van de term Art Brut.






The library, 1988
Arno van der Mark (Vlaardingen 1949) volgende een opleiding aan de Akademie voor Beeldende Kunsten te Arnhem (1971-1976). Van der Mark is als tekenaar, beeldhouwer, graficus en projectkunstenaar werkzaam. 








Huisje, 2002
Piet Hein Eek (Purmerend, 29 april 1967) is een Nederlands ontwerper. Eek ontwerpt (en fabriceert) meubilair, verlichting en accessoires tot inrichtingen van gebouwen.



Ook moesten we een spoor van onszelf achterlaten dat we daar geweest waren. Dit zijn onze sporen:

 

Om 1 uur hebben we weer verzameld en werd er wat verteld, daarna waren we vrij om te doen wat we wilden. Wij hebben nog even wat dingen bekeken in de beeldentuin en daarna hebben we het museum nog bekeken. Maar ik was er lang geleden al een keer geweest dus veel kwam mij wel bekend voor. Wel ben ik ook nog veel paddestoelen tegen gekomen, ook daarvan nog wat foto's:

  

 

woensdag 22 september 2010

De derde culturele woensdag! (22-09-2010)

Vandaag gingen we naar Rotterdam en het thema was Joep van Lieshout! We zouden om 10.10 uur in Rotterdam op het station verzamelen, vanaf daar zijn we richting het centrum gelopen. We liepen over een beeldengallerij, hier kon ik alleen nog geen foto's maken want mijn camera was vol. Toen zijn we naar Museum Boijmans van Beuningen gelopen, daar hebben we even moeten wachten tot het open ging(http://www.boijmans.nl/). Daarna onze jas opgehangen aan een heel speciale kapstok en konden we op eigen houtje het museum bekijken.


Het museum was net een doolhof. We hebben vooral gezocht naar werk van Joep van Lieshout maar we hebben alleen de toiletten, het restaurant en een beeld buiten kunnen vinden.


Het gaafste wat ik heb gezien in het museum waren denk ik toch wel: de omgebogen schoef buiten en de badkuip in de vorm van een boot.

 

Om half 1 zouden we weer buiten verzamelen, en voor die tijd moest je een kaartje hebben gekocht voor de Aqualiner en de Onderzeebootloods Atelier Van Lieshout (http://www.onderzeebootloods.nl/). Toen zijn we naar de Aqualiner gelopen, even gewacht, en toen gevaren (niet iedereen kon mee). En toen zijn we doorgelopen naar het Atelier van Lieshout - Infernopolis. Ik vond zijn werk echt bizar, zijn gedachtengang lijkt me niet normaal. Hieronder enkele werken van hem.

 

 

Toen we wel uitgekeken waren in dit museum zijn we weer terug gevaren met de aqualiner. Ondertussen was de hele groep uit elkaar gevallen en waren we de leraren kwijt, toen zijn we zelf maar gaan kijken bij Scrap (een winkel met afvalmaterialen). Daar zijn we alleen even doorheen gelopen, gekeken wat ze allemaal hebben, het is een goede winkel om in ons achterhoofd te houden. Daarna zijn we maar weer naar huis gegaan!

woensdag 15 september 2010

De tweede culturele woensdag! (15-09-2010)

We moesten vandaag 10 in het auditorium zijn, met een heleboel materialen om een kettingreactie mee te maken. Het thema is dus: kinetische lijn!

Na nog enkele voorbeeld-filmpjes, kreeg iedereen 5 meter toegewezen om zijn kettingreactie te maken. Die weer moest aansluiten op jouw voorganger en de gene na jou. Zo kregen we met 100 mensen ongeveer 500 meter kettingreactie door de hele school. Maarja daar sta je dan met jouw 5 meter...

Het was heel moeilijk om een begin te maken, dus na lang nadenken en rondlopen ben ik maar gewoon begonnen. Al snel kreeg ik hulp van de gene die na mij kwam en toen hebben we eigenlijk samen 10 meter gemaakt. Je moest ondertussen ook vaak je idee aanpassen omdat het toch niet helemaal ging zoals je wilde. En het duurde best lang allemaal en aan het einde kwamen we een beetje in tijdnood. Gelukkig heeft de gene voor mij zelf aangesloten op mijn begin. En het is gelukt! Dat had ik vantevoren niet kunnen bedenken.




En hier ook het filmpje van de hele kinetische lijn: http://www.youtube.com/watch?v=U7wxL2Rly5A&feature=channel

zondag 12 september 2010

De eerste culturele woensdag! (08-09-2010)

We moesten half 10 in het auditorium zijn, zonder enig idee wat ons te wachten stond. Eerst een korte uitleg over de culturele woensdagen in het algemeen en daarna over die van vandaag. Het thema is: barrières!

Daarna werden we in groepjes ingedeeld die de rest van het jaar hetzelfde blijft. Maar toen wij de gang in liepen wisten we eigenlijk niet precies meer wie nou bij welk groepje hoorde dus hebben we maar één grote groep gevormd! Toen zijn we ergens gaan zitten om met zijn alle te brainstormen. Na een wat voorzichtige/trage start hebben we een aantal ideeën.

Het eerste idee wilden we eigenlijk direct uitvoeren, zodat nog niemand het verwacht. En het moest klaar staan voordat iedereen terug naar het auditorium ging. We hebben de grote trap verspert met touwtjes, waar iedereen over/onder/tussendoor kon. Er kwam nog een conciërge langs die zei dat het erg gevaarlijk was. Maar het zou toch maar heel even duren. Op het gemaakte filmpje zie je de touwtjes nauwelijks, dus dat ziet er extra grappig uit!

Ons volgende idee waren enkele visuele barrières! Maar dat wilden we graag op een drukke plek doen waar de mensen het niet verwachten, dus zijn we met zijn alle naar het centraal station gegaan.

Het eerste idee was om in een vierkant te gaan staan, en doen alsof we een (vierkant) touw vast hadden. En we wilden dan steeds verder uit elkaar lopen, om te kijken hoe ver we konden gaan zonder dat er mensen doorheen gingen lopen. Om het effect te versterken wilden we allemaal een uiteinde van een touw vasthouden, dus gingen we op zoek naar een dierenwinkel (om touw te kopen). Maar na lang zoeken hebben we besloten dat het ook zonder kan. Dus zijn we het maar gewoon gaan doen. Het werkte goed, mensen keken even en stopten om er omheen te lopen! Maar toen we te groot werden gingen ze er wel tussendoor lopen.

Daarna hebben we hetzelfde gedaan alleen dan in een cirkel, met meer mensen. Dit werkte veel beter! We konden heb heel groot maken. Dat was heel leuk om te doen (en reacties te zien van mensen). Bij deze barrière kwamen we erachter dat de camera ook als barrière werkte. Mensen lopen niet tussen de camera en een groep mensen door. Dus daar bestond ons nieuwe filmpje uit. Een iemand deed alsof hij een foto maakte van een groep mensen, maar ondertussen filmde iemand anders het geheel (waar bijna niemand tussendoor liep).

Het laatste idee was om een menselijke muur te maken, waarbij wel ruimte was om tussendoor te lopen. Maar toen we deze opstelling maakten kregen we direct een waarschuwing (want we versperden de weg/looproute). Maar dat was niet erg want we hadden onze beste filmpjes toch al binnen!

Daarna zijn we terug naar school gegaan, om de filmpjes op de computer te zetten en natuurlijk de filmpjes van de andere groepjes te kijken. Hoewel dit toch wel erg lang duurde waren het hele leuke filmpjes! Ook kregen we onze opdracht voor volgende week: kinetische lijn! Gelukkig hebben we nog een week om hier over na te denken.

Ik heb nog geen filmpjes en foto’s maar zodra ik ze heb zal ik ze aan het verhaal toevoegen.